Sunday, June 10, 2012

Catatan Pelaut (Hari ke 52 di atas kapal)





Hari ni dan seblomnya...
sama saja..
laut membiru..
Engine berputar..
Propeller still ok.



Pagi
Tak ada yg menarik sngt la pagi ni, Cuma wat keje update detail crew yg sign on, kena update tarikh lahir, no passport, no certificate, tarikh luput certificate dan lain2.

Keja aku yg byaknya adalah bersembng dng officer yg uncharged pg ni..
Untuk makluman anda, shiff untk officer bertugas adalah sperti berikut..

8 am pm               2 am pm   = 2nd officer
12 pm am ------    4am pm    = 3rd officer
4 pm am                  8 pm am = add 3rd officer

Dan untuk aku plk adalh 8 am until 5 pm bergantung kepada keadaan cargo yg nak di discharge or yg nak di loading.

Yg menariknya antara pkul 8 smpai 12 tgh hari, aku pakai bahasa melayu, 12-4 ptg aku berbahasa Inggeris plk.

Pertukaran ini kerana 2nd officer yg lama telah selamat sign off, beliau berasal dari Indonisia dan mmg fasih berbahasa indonesia/Malaysia.

Yg baru ni plk asalnya dari India dan gelaran popular mamat2 yg datang dari India adlah Caprod or cap roda. Budak2 kpl ni pggil cm 2 krana pada bendera India kan ada gmbar roda, so terlekatlah gelaran cap roda pada mamat2 india. Guna istilah ni ketika nk ktuk je…kah3

Tgh hari
Lepas pada ambik luch, aku terus ke bridge, kapal ada rasa goyang cket la…smpai je aku kat atas bridge, aku tgk 2nd officer tgh wat keje, dok lakar  chat pe ntah. Aku terus ke  work station aku.

Yg jemnya aku tahu nk sembng pe ngn 2nd officer yg baru ni.
Dok lam 2  minit, Cm na ntah aku p tya mamat ni. Cm ni ayat aku.

Aku :“2nd, are u already maried’?
2nd off : “not yet, nobody give me the lady”
Aku: hahahahhahaha

Dalam hati aku, ok jgk la mamat ni, leh gak wat lawak wlaupon lawak tahp senario ja.

Tiba2 aku rasa kapal ada cket goyang daa, aku tgk luar, mak aiii, laut dah tnjuk power maa…air laut abes  melimpah atas deck bila kpl tgh bergerak….mmg dasyat abes..

Kepala aku ni ada la cket pning2 lalat..ombak sakan kot, bukan sama ngn naik feri p langkawi beb, ini 3 kali gnda lagi, kapl yg sepanjang 200 meter lebih ni pon ada byak goyang.  So, bayangkanlah.

Ptg
Tarik selimut terus tido sbb ombak pya ragam x abes lagi, ini makin dasyat maa..dalam bilik aku tgk cadet matcha ni dah uwek uwek, muntah daa, aku gelak ja tgk mamat ni, kata kuat tunggang todi..kah3
Mlm
Aku terus tido smpai x terjaga nk bngun tgk bola, melepas game Denmark ngn Netherlands, dgr kata Denmark mng 1-0. Ini pasal mabuk la……apa2 hal pala masih pning lagi ni….adios

2 comments:

deksnamai said...

stail kopy kat blog sendiri pastu post kat sini, kah kah kah

Anonymous said...

lagi elok kalau kurangkan short form tu..